Hae tästä blogista

Tietoja minusta

Oma kuva
Elämäniloa ja maailmantuskaa. Valosta varjoon - ja takaisin. Tervetuloa matkalle mukaan!

perjantai 23. elokuuta 2019

Vielä kerran - Saariston Rengastie - Tien päällä 2019

Heippa! Ihan ensimmäiseksi, tämän samoin kun Lukulampun valossa -blogini, löydät nyt blogit.fi -sivustolta. Seuraamaan pääset kuvalinkkiä klikkaamalla.

Viimeinen lomaviikko ja aurinkoista luvassa. Lyyli parka luuli jo päässeensä talviteloille, ja mekin ajattelimme, että reissut on tältä kesältä heitetty. Muutama päivä mökillä, ja alkoikin tuntua, että miksikä ei. Lyyli virkistyi, kun sai tankin täyteen ja niin alkoi matka kohti Saariston rengastietä.

SFC Mussalo, Taivassalo

Olemme kulkeneet rengastien aikaisemmin kahteen kertaan, kerran molempiin suuntiin. Tällä kertaa lähdimme matkaan Taivassalon suunnasta. Ensimmäisen yön vietimme Taivassalossa Camping Mussalossa (SFC). Alue toimii myös yleisenä leirintäalueena 1.6.-31.8.välisenä aikana.

Huomasi, että koulut olivat jo alkaneet, sillä lapsiperheitä ei enää paikalla näkynyt. Mussalossa tuuli kovaa, vaikka ilta oli muuten kaunis. Saunassa ollessamme tuuli tyyntyi ja ilma muuttui leppoisaksi. Elokuun ilta parhaimmillaan! Merivesi oli vielä 19-asteista, ja uimassakin pulahdin.

Kustavi-Iniö-Houtskär

Hyvä ohjeistus Saariston rengastien reitille löytyy täältä. Ohjeistus on tehty pyöräilijöitä ajatellen, ja siinä on myös vaihtoehtoisia reittejä ja jotain nähtävyyksiä. Pyöräilijöitä oli vielä paljon liikkeellä, samoin motoristeja, meitä karavaanareita vähemmän.

Aamupäivällä lähdimme liikkeelle Kustavista kohti Iniötä. Lauttajonossa tapaa monenlaista kulkijaa ja juttu luistaa. Ensimmäisellä lauttamatkalla minulle kävi pieni tapaturma. Olin menossa portaita kannelle maisemia ihailemaan, enkä huomannut, että portaikko oli suljettu rautatangolla. Keltainen tanko sulautui keltaisiin portaisiin niin hyvin, että kävelin suoraan tankoa päin ja sain aikamoisen tällin nenääni. Ihme kyllä, silmälasit säilyivät ehjänä. No, reissussa aina sattuu ja tapahtuu, joten Buranaa nassuun ja matka jatkui.

Iniön (Dalen) ja Houtskärin (Mossala) väliä liikennöi m/s Antonia. Tämä on ainoa maksullinen lauttayhteys rengastiellä, ja kestää 45 minuuttia. Matkailuauton lauttamatkan hinta oli 75 euroa, mikä tuntui aika suolaiselta. Tämä ei tullut yllätyksenä, mutta kirpaisi silti. Mutta ainahan voi uida, tai kääntyä takaisin, jos hinta ei miellytä. Henkilöautoilijat joutuivat pulittamaan 40 euroa, motoristit 20, pyöräilijät 12 ja linja-autot 150 €!

Me maksoimme kiltisti ja nautimme lauttamatkasta ja kauniista ilmasta koko rahalla. Joimme munkkikahvit ja jutustelimme tapaamamme mukavan motoristipariskunnan kanssa.
Olemme aikaisemmalla reissullamme yöpyneet Houtskärissa Saariston lomakeskus Mossalassa. Paikka on uudistunut ja karavaanarialue siisti, mutta se on sivussa eikä merinäköalaa ole, joten jatkoimme matkaa. Hiukan taas jo nälkäkin alkoi vaivata. Olin kuullut, että Houtskärin vierasvenesatamassa Grill Café Skagen
on hyvä hampurilaispaikka, joten sinne suuntasimme. Tarjolla oli myös vegaaninen ja kasvisvaihtoehto kohtuulliseen hintaan. Hampurilaiset olivat ok, ei mikään järisyttävä makunautinto, mutta paikka oli kaunis.

Nauvo - aivotärähdys?

Matka jatkui monen pienen lauttamatkan kautta Houtskärista Nauvon kautta kohti manteretta. Hiukan mietimme yöpymistä Nauvossa
Grännes Homesteadin pihaleirintäpaikassa, jossa olemme joskus leiriytyneet. Päätimme kuitenkin tällä kertaa ajella mantereelle yöpymään.

Nauvon sataman ravintolalaivojen pizzat ovat hyviksi todettuja, mutta me tyydyimme hampurilaisaterian jälkeen juomaan kahvit ja katselemaan sataman menoa. Kovasti oli jo hiljaista verrattuna siihen, kun viimeksi täällä poikkesimme. Silloin taisi olla heinäkuu. Koulujen alkaminen näkyi selvästi myös hiljentyneenä veneliikenteenä.

Alkumatkan tärskyn jälkeen minulla alkoi olla hiukan aivotärähdyksen oireita, päätä särki, nukutti ja oli huono olo. Hiukan jo mietimme lääkärille näyttäytymistä. Eniten hirvitti, minkälaiset mustelmat silmien ympärille muodostuu, kun työt kutsuivat seuraavalla viikolla. Onneksi naama pysyi siedettävän näköisenä, ja oireetkin helpottivat hiljalleen.

Kuusisto - Rairanta

Yöpaikaksi valitsimme kauniin ja rauhallisen SFC Kuusiston Kaarinassa. Siellä on myös tullut joskus rengastien reissulla yövyttyä. Usein SFC-alueilla on naisten saunavuoro alkuillasta ja miesten sen jälkeen. Itse en halua kovin aikaisin illalla saunoa, ja aina ei naisten vuorolle ehdikään, jos tulee illansuussa alueelle. Kuusistossa oli kuitenkin fiksut saunavuorot: naiset 18-19, miehet 19-20, naiset 20-21, miehet 21-22. Saunoa sai rauhassa. Mereenkin teki mieli, mutta miinuksena Kuusistolle saunasta mereen oli kohtalaisen pitkä matka, joten matkaväsymys voitti meren kutsun.

Aamulla oli vielä vähän hatara olo, joten mietimme kotiin ajamista, mutta päädyimme kuitenkin vielä yhdeksi yöksi SFC Vakka-Suomen kauniiseen
Rairantaan.
 Alue oli laajentunut kovasti viime käynnin jälkeen ja oli jo aikamoinen city. Palveluita oli myös lisätty, uusia huoltorakennuksia tehty. Alueella oli myös kioski ja siellä kävi paikallisia yrittäjiä myymässä leivonnaisia ja vihanneksia.

Seuraavana aamuna olikin sitten aika siirtyä merellisistä maisemista kotia kohti. Rengastie on kiva vaihtoehto pikku reissuksi, jos viihtyy meren äärellä.

Nyt on sitten lomat pidetty ja olen palannut töihin hyvillä mielin. Näihin kuviin ja tunnelmiin on sitten mukava talven mittaan palailla. Kiva kun olet ollut mukana! Kesä vielä viipyilee, ja tänään suunnistan kohti Lehmistä ihan yksin, Timpalla on muita kiireitä.

Hyvää alkavaa viikonloppua ja aurinkoa!

1. Mielenkiintoinen blogipäivitys! Paljon tietoa ja hyviä vinkkejä. Hyvää viikonloppua!

Kommenttisi ilahduttaa, kiitos siitä!