Hae tästä blogista

Tietoja minusta

Oma kuva
Elämäniloa ja maailmantuskaa. Valosta varjoon - ja takaisin. Tervetuloa matkalle mukaan!

tiistai 25. joulukuuta 2018

Turistit

Jouluaamun rauhaa! Toivottavasti joulusi on ollut juuri sellainen kuin halusitkin. Meillä on ollut erilainen, hassunhauska  ja romanttinen joulu. Ihan perus turistitoilauksiakin on sattunut.

Sunnuntaina, aatonaattona lämpö ja auringonpaiste houkuttelivat jäätelölle.

Jäätelö oli herkullista, mutta annos oli vähän liian suuri ja lopun nieleskelin vähän väkisin. Siitä sitten syntyikin ensimmäinen vatsakatastrofini Torreviejassa ikinä, vaikka ihan hanavettäkin käytetään esim. kahvin keittämiseen. Onneksi löytyi avoinna oleva apteekki ja vatsalle apua, kunhan ensin sain itseni ymmärretyksi englannilla, espanjalla ja viittomakielellä.

Opetus 1: Ei enää jäätelöä Espanjassa, ei ainakaan tällaisia määriä.

Opetus 2: Älä lähde reissuun ilman Imodiumia

Kun sitten vatsa vähän rauhoittui, päätimme lähteä läheisessä Consumissa käymään. Meiltä oli kaikki lopussa, myös vesi ja vessapaperi. Ja jotain pikkusuolaista olimme ajatelleet aatoksi ostaa, vaikka tarkoitus olikin illalla käydä ulkona syömässä.  Mutta Consum olikin kiinni, samoin Mercadona.  Kyllä, sunnuntai. Mutta aatonaatto!?!

Lähdimme sitten parin kilometrin päähän jättisuureen Carrefouriin ostoksille. Sen idean oli keksinyt ihan muutama muukin. Kauppareissu oli ikimuistoinen, kun siinä tungoksessa yritti löytää jättisuuresta kaupasta etsimäänsä. Ja välillä piti kipaista sinne vessaankin. Vähän joulutunnelmaa meillekin!  Päätimme ostaa kaikki loput tuliaisetkin samalla käynnillä ja hurautimme taksilla kotiin. Eipä tullut mieleenkään enää lähteä illalla mihinkään. Tein noin vartin kestävän joulusiivouksen asunnossamme ja loppuilta menikin sitten leffaa katsellessa.

Opetus 3: Tarkista aukioloajat

Jouluaaton aamu valkeni kauniina ja aurinkoisena, ja päätimme lähteä rantakadulle varaamaan pöytää illan aterialle. Oletimme, että aattoiltana ravintolat ovat täpösen täysiä. Mutta yllättäen useat rantaravintolat olivatkin pakanneet telttansa ja laittaneet ovet kiinni talveksi. Talvihan alkoi Espanjassa virallisesti pari päivää sitten. Keeperista yritimme pöytää varailla, mutta he pahoittelivat, että sulkevat klo 17. Saimme sitten kuitenkin pöydän varattua Bella Mar -ravintolasta, josta näkyi tulleen kantapaikkamme. Tarjoilijatkin huutelivat jo "terve terve mitä kuuluu" ja kättelivät mennen tullen (poskipusuja ei sentään saatu).

Opetus 4: Katso opetus numero kolme

Puolenpäivän aikaan vielä avoinna olevat terassit täyttyivät ääriään myöten. Paikalliset perheet tulivat lounaalle, ja moni istuskeli vain juoman ääressä katusoittajia kuunnellessa. Rantakadulla parveilee  nuoria miehiä kaupaten lenkkareita, laukkuja, aurinkolaseja ym. piraattitavaraa. Jotkut kiusaavat asiakkaita ravintoloissa, toiset vaan levittävät lakanan kadulle ja pistävät siihen puotinsa pystyyn. Poikien taustaa voi vain arvailla, ja luvatonta myyntiähän tuo on. Siinä terassilla istuessamme kaikki myyjät lähtivät yllättäen juoksujalkaa sivukujille. Lenkkarimyyjätkin ottivat lakanoiden kulmista kiinni ja lähtivät juoksemaan nyytti olallaan. Syykin selvisi, kaksi poliisia käveli pitkin rantakatua, ja puskaradio näytti olevan salamannopea. Muutamassa sekunnissa kaikki myyjät olivat kadonneet. Toinen poliisi pinkaisi perään, toinen jatkoi katua eteenpäin. En tiedä jäikö ketään kiinni, mutta muutaman tunnin päästä alkoi näkyä tiedustelujoukkoja tutkimassa tilannetta, ja hetken kuluttua oli kaupankäynti taas täydessä vauhdissa.

Vielä meitä ilahdutti moottoripyöräilevä joulupukkijoukko. Muorit tarakalla he ajelivat, tööttäilivät ja vilkuttivat ihmisille.  Ilmeisesti poikkeilivat kylässäkin tutuillaan jaellen namusia ja joulumieltä.

Sitten olikin aika pikku suolapalalle ja siestalle.

Reissussa en ole vegaani, mutta kotona palaan takaisin ruotuun. Vatsa on kyllä ilmoitellut, kun vuoteen en ole juurikaan maitotuotteita käyttänyt. Nyt on mennyt paljon esim.  juustoa. Lihaan en koske, yhtenä päivänä yritin syödä kanaa mutta se ei mennyt alas.

Illalla olikin sitten paellan vuoro, ja meren antimiakin tuli nautittua.

Tunsimme itsemme lähes kuninkaallisiksi, kun tarjoilijoita pyöri kaksin kappalein pöytämme ympärillä. Hiukan oli taas kielimuuria vastassa, kun yritimme selvittää mitä paellaamme haluamme. Timppa ei juuri välitä merenelävistä, ja minä en sitä kanaa syö. Mutta tässäpä paella mixta, mistä molemmat saimme valita omat herkkupalamme. Paikalliset ilmeisesti viettivät perhejoulua, mutta hiljalleen ravintola alkoi täyttyä. Suomen kieltä kuului aika monesta pöydästä, ilmeisesti suurin osa liikkeellä olevista oli pohjoismaisia. Moni nuori perhe näkyi tulleen kyläilemään Torreviejassa asuvien isovanhempien luo.

Pitkäkin loma päättyy joskus, ja tänä iltana on aika pakata matkalaukut ja huomenna illansuussa olemme koti-Suomessa. Lähtiessämme maa oli musta ja vettä satoi. Saas nähdä miltä huomenna näyttää, suojasää on ilmeisesti tullut pakkasen tilalle. Lunta kai kuitenkin?

Loma on ollut ihana, säät yllättäneet ihan täysin. Luulimme, että täällä on viileää ja kosteaa ja lämmintä vaatetta on paljon mukana. Mutta onneksi lähtiessä vielä heitin yhden hellemekon laukkuun, sille on nimittäin ollut käyttöä päivällä rannalla kulkiessa. Täällä ylempänä kaupungissa varjoisilla kujilla on viileää, ja illalla on ollut kevyttoppatakillekin käyttöä. Yksi sadepäivä on ollut reilun kahden viikon aikana, ja sen päivän vietimme Zenian ostoskeskuksessa. Eilen oli rannalla paljon auringonottajia, ja merivesikin on ilmeisesti aika lämmintä vielä kun uimassakin oli porukkaa. Minulla ei ole edes uikkareita mukana.

Kotiinkin on ihana palata, ja viime yönä tuli kyllä mitta täyteen kerrostaloelämää. Naapuriperhe oli jossain joulun vietossa ja kotiutui kolmen aikaan aamuyöstä aikamoisella hälinällä. Ja sitä hälinää kesti pitkään, ennenkuin lapsetkin rauhoittuivat nukkumaan. Yläkerrassa ilmeisesti raahataan koko ajan huonekaluja pitkin lattiaa. Ja nuo ihanat vesiputket mitkä paukkuvat ja vinkuvat. Ja tosi kiva herätä kuuden aikaan seinänaapurin herätysääneen, kun ei muista missä on ja mihin on menossa, ja pitääkö nousta töihin.  Omaa mukavaa sänkyä on jo ikävä, ja yörauhaa. Ja parasta on nähdä lapsia kumppaneineen ja perheineen. Torstaina on jo työpäivä, kiva mennä töihinkin pitkän loman jälkeen.

Mutta tänään saamme vielä nauttia Espanjan "talvesta" ja yrittää syödä jääkaappia tyhjäksi. Positiivinen ongelma.

Opetus 5:  Älä osta enempää ruokaa kuin jaksat syödä

Ihanaa joulun jatkoa!

Edit:

Opetus 6: Valitse tarkoin naapurisi jos arvostat hyviä yöunia

1. Oioi, kiitos opetuksista! :) Tervetuloa kotisuomeen!

1. Kantapään kautta opittu taitaa olla se paras opetus:) ja kiitos.

2. Kaikesta huolimatta oikein hyvää uutta vuotta sinulle blogiystäväni♥

3. Ihanan kuuloinen joulu! Miten meni kotiinpaluu? Tosi kurja että jouduitte kestämään huonekaluraahaajanaapureita! Meillähän edellisessä asunnossa raahattiin niitä huonekaluja joka ikinen yö aamuyöhön asti, siksi muutimme pois sieltä. Olisi kiva tietää miksi sellaista tehdään keskellä yötä? :D Mutta hyvää tätä vuotta sulle, toivottavasti on terveempi kuin edellinen <3

Kommenttisi ilahduttaa, kiitos siitä!