Hae tästä blogista

Tietoja minusta

Oma kuva
Elämäniloa ja maailmantuskaa. Valosta varjoon - ja takaisin. Tervetuloa matkalle mukaan!

lauantai 3. lokakuuta 2020

Äkäsmylly ja Kesänkijärvi

Moikka! Palataanpas muuttotouhujen keskeltä Lapin maisemiin.

Huipun valloituksen jälkeen, ennen illan maisema-ajelua lähdimme vielä katsomaan Äkäsmyllyn putouksia. Putouksille on parkkipaikalta noin 500 metrin matka, joten hyvin jaksoi.

Äkäsjoen juoksun katkaisee myllyn luona monihaarainen putous.

Vesimylly on rakennettu vuonna 1946 ja olisi edelleen toimintakuntoinen. Paikalla on myös kahvila, mutta se oli ilmeisesti jo keväällä suljettu koronan vuoksi. Onneksi meillä oli mukana omat kahvit ja teet, jotka nautimme kahvilan seinustalla lämpimässä auringonpaisteessa.

Seuraava päivä oli torstai ja loma ehtinyt jo yli puolenvälin. Ilma oli edelleen upea, joten päätimme hiukan patikoida, kuitenkin kipeän nilkkani ehdoilla. Suuntasimme Kesänkijärven laavulle, jonne meni helppokulkuinen polku. Reitti näytti houkuttelevan myös maastopyöräilijöitä tasaisuudellaan, ja hiukan häiritsi kun kovaa ajavia pyöräilijöitä piti varoa ja väistellä.

Perillä laavulla oli tulet valmiina ja mekin kaivoimme makkarat repusta.

Kylläpä maistui hyvälle vaikka minä en entisenä vegaanina yleensä lihamakkaraa syö.

Paikalla oli myös pari Metsähallituksen luonto-opasta neuvomassa. Kyselimme Kesänkijärven kierroksen jatkosta nilkkani kannalta. Opas sanoi, että matkaa on vielä jäljellä aika paljon ja osittain myös vaikeakulkuisessa maastossa, joten päädyimme palaamaan samaa reittiä takaisin. Paluumatkalla istahdimme vielä Kesänkijärven rannalle maisemia ihailemaan ja kahvia juomaan.

Illalla jaksoimme vielä lähteä Joiku-pubiin, missä karaoke raikasi. Paikka oli loppuillasta tupaten täynnä ja tilanne oli juuri se, mistä nyt korona-aikana on paljon puhuttu. Musiikki soi kovalla ja jos halusi jutella, piti huutaa että tuli kuulluksi. Onneksi mitään altistumista ei tapahtunut. Ylläksellähän noita altistumisia oli heti lähtömme jälkeen mutta me niiltä säästyimme. Mutta tulihan vähän Äkäslompolon yöelämääkin nähtyä. Me emme nykyään mitään baarikärpäsiä ole, joten yksi ilta tätä riehakkuutta riitti.

Vielä oli muutama päivä reissua jäljellä, palailenpa niihin myöhemmin.

Aurinkoinen viikonloppu tulossa, nautitaan!