Hae tästä blogista

Tietoja minusta

Oma kuva
Elämäniloa ja maailmantuskaa. Valosta varjoon - ja takaisin. Tervetuloa matkalle mukaan!

torstai 12. huhtikuuta 2018

Hola!

Terveiset täältä Espanjan auringon alta! Jonkinmoinen blogiväsymys on ollut päällä, mutta nyt halusin tulla kertomaan lomakuulumisia. Torreviejaan ihastuimme vuosi sitten huhtikuussa kun vietimme täällä kaksi viikkoa. Viime vuonna vietimme ensimmäisen viikon täällä nuorenparimme kanssa, he olivat silloin juuri selvinneet  ylioppilaskirjoituksista. Viikon päästä nuoret lennähtivät kotimaahan ja vanhapari jäi vielä viikoksi lomailemaan.

Oikeastaan suurin syy tulla tänne uudestaan oli terveys. Torreviejan suolajärvien ilmasto on hyväksi hengitys- ja iho-ongelmista kärsiville sekä myös kipupotilaille. Täällä voin viettää pari viikkoa kivutonta elämää, ja on uskomatonta kuinka paljon virtaa se antaa. Rikkinäinen polvi ei täällä ehjäksi tule, mutta fibromyalgiakivut ovat tiessään jo parin päivän oleskelun jälkeen. Sohvalla ja nojatuolissa vietetyn talvikauden jälkeen olen pystynyt kävelemään useita kilometrejä päivässä, joskaan kävelyvauhti ei ole päätä huimannut. Ja välillä on pysähdytty nauttimaan virkistäviä juomia.

Uuden matkan varasimme jo viime kesänä. Norwegianin lennot ovat halpoja kun niitä vähän kyttäilee ja iskee kiinni silloin kun ovat halvimmillaan. Viime vuonna majailimme erään suomalaisperheen loma-asunnossa, nyt varasimme majoituksen Airbnb:n kautta. Vuokraemäntämme Elena asustelee Pietarissa, ja kaikki on toiminut ihan loistavasti. Viime vuonna meillä oli kaksi makuuhuonetta käytössä, nyt on pienempi asunto kun olemme kahden liikkeellä. Asunto on tyypillinen espanjalainen sisustukseltaan. Mitään luksusta ei ole, mutta meille oli tärkeintä sijainti ja hinta. Lensimme Alicanteen ja sieltä n. 50 kilometrin matkan tulimme Torreviejaan bussilla. Elenan yhteyshenkilö oli meitä bussiasemalla vastassa ja toi meidät laukkuinemme asunnolle ja esitteli sen.
Olo/ruokailuhuone. Lasiovien takana parveke.

Keittiö

Näkymä parvekkeelta
Edellisessä asunnossa meillä oli iso kattoterassi, nyt ei sellaista ole, mutta tuolla sisäpihalla on uima-allas!
Tänään kävin siellä ensimmäistä kertaa pulahtamassa, ja tuntui ihan kuin olisi avannossa käynyt. Uima-allas ei ole lämmitetty eikä aurinko ole ehtinyt vielä vettä lämmittää.

Tänä vuonna lomabudjetti on ollut pieni, ja joka ilta ei voi kaupungilla käydä syömässä. Olemme tehneet ruokaa asunnolla. Se on ollut hiukan haastavaa, sillä keittiön varustus ei ole kaksinen. Uunia ei ole, mikro, jääkaappi ja kaasuhella löytyy. Isoin järkytys suomalaiselle taisi olla, että kahvinkeitintä ei ole ollenkaan. Siitäkin olemme selvinneet, kun saimme hankittua muovisen kahvisuodattimen ja suodatinpusseja. Keittoastioita ei hirveästi ole, ja ne ovat huononpuoleisia, mutta erilaisilla luovilla ratkaisuilla olemme selvinneet. Plussaa on, että asunto oli todella siisti ja puhdas tänne tullessamme, nyt olemme jo vähän saaneet sitä sotkettua. En ole syönyt vegaanisesti nyt lomalla, vaan kala ja maitotuotteet ovat olleet käytössä. Varmaan vegaaniruokailu onnistuisi täälläkin, jos vaan perehtyisi asiaan. Mutta pari viikkoa nyt näin ja kotona sitten jatkan vegaanilinjalla.

Varasin jo Suomesta käsin meille parturi-kampaajan heti maanantaiksi. Hiukkasen harhailtuamme  löysimme suomalaisen kampaajan, joka teki töitä kotonaan. Hiukan erilaista oli perinteiseen suomalaiseen kampaamokäyntiin verrattuna, mutta täytyy sanoa että lopputulokseen olimme erittäin tyytyväisiä. Eikä hinta päätä huimannut, minulle väri ja leikkaus ja isännälle "hiusten poisto" maksoivat yhteensä 46 e.

Tiistaina vietimme shoppailupäivän valtavassa Zenia Boulevardin ostokeskuksessa, johon matkustimme tällä kertaa bussilla. Ostoskeskuksessa on sisäpiha, josta mennään sisälle liikkeisiin. Lämpimänä päivänä kiva juttu, mutta tiistai oli hurjan kylmä ja tuulinen päivä, ja bussipysäkille meinasimme jäätyä totaalisesti. Shoppailukestävyyskään ei enää ole ennallaan, pikku hankintoja kuitenkin teimme.

Eilenkin oli tuulinen ilta, pikku sadekuurokin tuli. Se kesti pari minuuttia, mutta sen aikaa vettä tuli todella paljon. Ilma oli kuitenkin jo selvästi lämpiämään päin, ja kuljeskelimme tuolla meille tutuksi tulleella Cura Beachilla. Kävimme kampaajan meille vinkkaamassa kampaamotuotteiden tukkukaupassa, ja söimme ensimmäiset churrot.
Tällä kertaa asuntomme on lähempänä Los Locos-rantaa. Tänään oli ensimmäinen lämmin päivä, ja kävimme tutustumassa rantaan ja istuskelimme vähän tuulensuojassa auringonpaisteessa. Ensimmäisenä aurinkopäivänä sitä usein onnistuu käräyttämään itsensä, mutta tällä kertaa osasimme pitää varamme ja kävelimme paljon maisemia ihaillen. Tässä päässä rantaa Välimeri on turkoosi.

Karavaanareitakin oli rannalla parkisssa autoineen ja vaunuineen. Jaksaisikohan meidän Lyyli ajella tänne asti?

Huomenna on sitten perjantai ja Torreviejan markkinapäivä. Perjantai 13. päivä ei ole Espanjassa huonon onnen päivä, vaan se on tiistai 13. päivä. Aiemmin markkinat olivat tässä keskustassa, mutta nyt ne on siirretty kaupungin laidalle ja sinne on bussikuljetus. Toivottavasti löydämme bussin. Tänään menemme iltaa viettämään tuonne Rattotalliin, joka on nimestään huolimatta ihan tavallinen Suomi-baari. Siellä varmaan saa neuvoja.

Espanjan tunneista on ollut paljon hyötyä, täällä ei englannilla pärjää joka paikassa. Olen yrittänyt käyttää kieltä niin paljon kuin mahdollista, ja turvautua englantiin vasta sitten kun ei muuta voi. Ja viime hädässä sitten otetaan kädetkin avuksi!

Ensimmäinen viikko vasta puolessavälissä ja ilmat lämpenemään päin! Saapa nähdä mitä loma vielä tuo tullessaan!